זחילה איטית ועקשנית

שאלה: שלום סיגל, אני מעוניינת להתייעץ עם אשת מקצוע בנוגע לבן שלי בן 8 חודשים ושבועיים, ואני מתלבטת בין פיזיותרפיסטית התפתחותית למלווה התפתחותית. הוא מתחיל לזחול לאחרונה, אבל אני צריכה להתאמץ מאוד כדי שיתחיל – הוא מעדיף להשאר במקום ולשחק עם צעצוע קרוב, לא משנה איזה צעצוע.

רציתי לדעת האם זה נורמלי שהוא עדיין לא זוחל בקלות בגיל שלו. האם זו בעיה שמתאימה לפיזיותרפיה? והאם יש הבדל בין פיזיותרפיסטית התפתחותית למלווה התפתחותית? (חנין)

תשובה: שלום חנין, אתחיל מהסוף: וודאי שיש הבדל בין פיזיותרפיה התפתחותית ללווי התפתחותי.

פיזיותרפיה היא מקצוע טיפולי, נלמד במוסדות אקדמיים ומוכר על ידי משרד הבריאות וקופות החולים. כל הפיזיותרפיסטים עובדים ברשיון של משרד הבריאות עם מס' רשיון המוכר גם ע"י חברות הביטוח לצורך החזרים כספיים. פיזיותרפיסטים התפתחותיים צוברים בדרך כלל את ניסיונם בעבודה במכונים להתפתחות הילד של קופות החולים, בבתי חולים שיקומיים ובגנים טיפוליים, ומשתתפים בקורסים מקצועיים רבים במהלך השנים על מנת להעמיק ולעדכן את הידע הטיפולי שלהם.

ליווי התפתחותי הוא מקצוע שצמח בשנים האחרונות, נלמד במכללות עצמאיות ולא מוכר על ידי שום מוסד רשמי למיטב ידיעתי. הוא אינו מקצוע טיפולי, ולמלוות ההתפתחותיות אין שום סמכות לאבחן או לטפל בילד עם ליקוי התפתחותי (אלא אם יש להן הכשרה נוספת של פיזיותרפיה או רפואה התפתחותית).

בן שמונה חודשים שנמצא בתחילת שלבי זחילה, יכול להיות שתקין, תלוי איך נראית שאר ההתפתחות שלו. יכול להיות שמה שאת מתארת זו פאסיביות שנובעת מהקושי לנוע, ויכול להיות שפשוט מדובר בילד רגוע ונינוח שלא ממהר, או שילוב בין השניים. בכל מקרה אם את מודאגת את יכולה לפנות לאבחון, זו בהחלט בעיה שמתאימה לפיזיותרפיה.

אולי יעניין אותך גם

הרמת ראש בגיל 3.5 חודשים

שאלה: שלום, הבן שלי בן 3 וחצי חודשים. עדיין מתקשה בהרמת ראש. גם כשמכנסים לו …

עמידה והליכה על קצות האצבעות

שאלה: היי. הבת שלי בת שנה תכף, עומדת והולכת (לא לבד) על קצות האצבעות. היינו אצל …