האם להפנות את הבן שלי לליווי התפתחותי?

שאלה: קראתי את הכתבה שלך באתר לגבי סימנים מוקדמים לליקוי התפתחותי, ואת אומרת שם שמותר "להסתכל על הילדים של השכנים". כשאני מסתכלת על ילדים אחרים אני רואה שהם מפותחים יותר מהבן שלי. הוא בן שמונה חודשים ושבועיים, נולד בשבוע 35. בגיל צעיר הוא התפתח כרגיל. כיום הוא עומד על שש ומתנדנד לפנים ולאחור , וזוחל על הגחון כשהוא מושך צד אחד של הגוף והצד השני דוחף, כלומר שרגל שמאל דוחפת ורגל ימין נגררת אחריה.

לפעמים גם מרים אותה בזחילה וממש לא מנסה להשתמש בה. הוא מנסה להתיישב אבל כשהוא משחרר ידיים הוא או נופל או יושב עם הידיים "קפואות" ולא מסוגל לשחק. האם הוא זקוק לאבחון? ולמי פונים? דרך הקופה יש רק פיזיותרפיה אבל פרטי יש גם מלוות התפתחותיות. עם בני הבכור הייתי בלווי התפתחותי והיה מצוין, אבל אני חוששת שלבן שלי התינוק יש בעיה ולא רוצה לבזבז את הזמן בטיפול הלא נכון. אודה על תשובתך וסליחה אם השאלה לא מתאימה. (אלה)

תשובה: היי אלה, קודם כל, השאלה מתאימה מאוד. אענה בשני חלקים:

  1. תינוק שנולד בשבוע 35 הוא פג. אמנם זו לא פגות קיצונית אבל זה עדיין פג. לא ציינת מה הסיבה ללידה המוקדמת, ובאיזו לידה נולד (טבעי, קיסרי, ואקום) ובאיזה משקל נולד. יש פגים של שבוע 35 שמתפתחים נהדר, אבל יש גם כאלה שלא, ולכן כל פג חייב להימצא במעקב של פיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת. לא מלווה התפתחותית, לא מדריכה התפתחותית ולא שום מקצוע אחר (פרט לרופא/ה התפתחותי/ת). כדאי שיהיה איזה שהוא מעקב דרך הקופה, כדי לקבל שירות של צוות רב מקצועי (רופא התפתחותי, מרפא/ה בעיסוק ועוד), אבל הטיפול המעשי יכול להיעשות בכל מקום לבחירתך, ובלבד שזה אצל איש המקצוע הנכון.
  2. לפי התיאור שלך את התפתחותו, ויש לציין שאני מורידה 5 שבועות לגיל הכרונולוגי שלו כך שגילו המתוקן הוא 7 חודשים ושבוע, הוא נשמע שמתפתח יפה. אבל חשוב שתבדוק אותו עין מקצועית – התיאור בכתב לא מאפשר להתרשם מתבניות התנועה, מהסימטריה, מהקצב…

אני מציעה לך לפנות למפגש מקצועי, דרך הקופה או פרטי – לא משנה, ולהמשיך משם לפי ההמלצות.

בהצלחה!

 

אולי יעניין אותך גם

הרמת ראש בגיל 3.5 חודשים

שאלה: שלום, הבן שלי בן 3 וחצי חודשים. עדיין מתקשה בהרמת ראש. גם כשמכנסים לו …

עמידה והליכה על קצות האצבעות

שאלה: היי. הבת שלי בת שנה תכף, עומדת והולכת (לא לבד) על קצות האצבעות. היינו אצל …