תינוקת בת אחד עשר חודשים

שאלה:

יש לי תינוקת מתוקה מאד. בת עוד מעט אחד עשר חודשיים. עדיין זוחלת רק על גחון. יושבת די יציב )לא מתיישבת מעצמה ולא מניחה יד אחת על המיטה)לאחרונה ניסתה לעמוד כמה פעמים. יש לציין שהחמודה כבר מדברת. ויודעת איברים….אך זחילה על שש לא ממש…אוכל לא ממש אוהבת. . בעיקר הנקה מוזיקה ומרץ זה מה שמעניין אותה. האם יש סיבה לדאגה? (נעמי)

תשובה:

הי נעמי!
בגיל שנה, יש כמה אבני דרך מרכזיות שצריכות להתקיים אצל תינוקות. כך יודעים שהתינוק "מיישר קו" ולא צובר איחור מדאיג. אז מבחינת השפה אפשר "לסמן וי", אני מניחה שהיא אומרת כבר שלוש מילים אם את מכנה זאת "מדברת". את מתארת כמה דברים שעדיין חסרים לגיל שנה, עם זאת היא בת 11 חודשים. מבחינת המוטוריקה הגסה – בגיל שנה אנחנו רוצים לראות את "שלושת הגדולים": ישיבה – זחילה – עמידה. הכוונה להעמדות והתיישבות עצמאית. לגבי זחילה על הגחון, יש אופנים רבים לזחילה כזו וסיבות רבות. אם הזחילה סימטרית, מהירה, בכל הבית – זה פחות מדאיג. לגבי התיישבות והעמדות – אני לא יודעת להגיד בכתב האם היא "ממש לפני" לעשות את זה בעצמה, או שהיא עוד רחוקה. אולי את שמכירה אותה ורואה את דפוסי ההתנהגות שלה, יודעת לנחש טוב ממני. מכיון שאת מתארת גם קושי מסוים בתחום המוטורי, וגם קושי באוכל – אני חושבת שלא תזיק עין מקצועית לאבחון. לפעמים אין שום בעיה ורק מדובר ב"late bloomer", אבל כדאי לבדוק ולעקוב. לילדים עם קושי התפתחותי לא תמיד כתוב על המצח, והם עלולים להטעות, בעיקר כשהם חמודים וחכמים.
באבחון מתרשמים מההתפתחות על כל גווניה, ומסתכלים לעומק על דפוסי התנועה, על המרץ, על המוטיבציה לתנועה ועל הקצב שלה, ובודקים האם יש סיבה לדאגה, וכמובן אפשר לתת כלים לעבודה בבית כדי לעודד אותה להתקדם להתיישבות והעמדות עצמאית.
אם את צריכה עוד משהו ממני אשמח לשמוע ממך

אולי יעניין אותך גם

גמישות יתר וזחילה

שאלה: לבני בן ה7 חודשים יש גמישות יתר של המפרקים. עד כה הוא מתהפך מהבטן …

זחילה בישיבה

שאלה: היי הבן שלי בן 6 חודשים ו20 יום ..הוא מתהפך מהגב לבטן ..ולא מתהפך …