משחק בשנה הראשונה לחיים

משחק הוא עיסוקו של הילד. זהו הדבר העיקרי שמעסיק אותו כל עוד הוא ער, שבע ורגוע. דרך משחק הילד לומד מרכיבים רבים שיופיעו בחיי היומיום שלו, כילד וכמבוגר, מפתח יכולות בתחומי הקוגניציה, המוטוריקה והתקשורת השונים. המשחק מפתח גם יכולות חברתיות, מפעיל את הדמיון והמחשבה החופשיים, ותורם רבות לאספקט הנפשי והרגשי של הילד.

כאשר ילד נמצא במצב שגרתי ותקין הוא שואף לשחק. גם אם לא יתנו לו צעצוע – הוא יחפש את המשחק וימצא אותו בסביבה המיידית. בהתאם לגילו, ליכולותיו ולאופן המשחק האהוב עליו הוא ימצא חפצים בסביבה שמתאימים לאופן המשחק שלו, ישתמש במתקנים שעומדים לרשותו, יפעל עם האנשים שנמצאים בקרבתו, או פשוט יפעיל את הדמיון.

נורות אדומות

ילד שלא משחק זוהי נורה אדומה: במקרה הפשוט – זהו ילד שצרכיו המיידיים לא נענו (בהתאם לפירמידת הצרכים של מאסלו http://en.wikipedia.org/wiki/Maslow's_hierarchy_of_needs ). לדוגמה – רעב, עייפות או כאב פיזי.

במקרה המורכב יותר זהו ילד שסובל מחוסר עמוק יותר: החוסר ביכולת שתאפשר את המשחק שלו, או העדר הרצון לשחק.

סוגי משחק שונים

ניתן לחלק את המשחק לסוגי משחק שונים:

  1. משחק סנסומוטורי: זהו אופן המשחק הראשוני של תינוק. הוא קורה ע"י חקירה של חפץ ברמות שונות.
  2. משחק סוציודרמטי: שימוש במושגים מעולם היומיום של הילד אל תוך עולמו הפנימי.
  3. משחקי חשיבה: פתרון בעיות ברמות שונות. ברמות הגבוהות: משחקי לוח וקופסה, משחקי מחשב שונים. ברמה הראשונית – מעבר מכשול, הוצאת חפץ מקופסה.

תחומי התפתחות המתבטאים במשחק

אלמנטים פיזיים:

  • מוטוריקה גסה ועדינה
  • כושר גופני
  • קואורדינציה, תיאום בין איברי הגוף
  • למידת חוקי הטבע והפיזיקה

אלמנטים חשיבתיים:

  • מיומנויות זכרון, קשב
  • פתרון בעיות

אלמנטים רגשיים:

  • שימוש בדמיון, פיתוח עולם פנימי
  • חיזוק הבטחון העצמי
  • פיתוח כישורים חברתיים

אילו משחקים מתאימים לכל גיל? (לא צריך לחפש את כל התשובות באותו צעצוע)

רבע ראשון של השנה הראשונה:

  • צעצוע בודד, תלוי / חופשי, המאפשר הגעה אקראית.
  • צעצוע המציג מינימום של אלמנטים.

רבע שני:

  • צעצוע אחד או שניים לבחירה
  • קשת צעצועים
  • צעצוע המציג מספר אלמנטים
  • מתאים לחקירה בעזרת הפה
  • בעל אחיזה פשוטה

רבע שלישי:

  • צעצוע המאפשר גירוי רב חושי
  • מעודד תנועה במרחב
  • מתאים לחקירה בעזרת הפה
  • מעודד תיאום בילטרלי
  • מצריך פתרון בעיה (לדוגמה: קביעות אובייקט, סיבה תוצאה)

רבע רביעי:

  • חפצים אמיתיים מחיי היומיום (התחלה של משחק דמיוני)
  • פתרון בעיה ברמה גבוהה יותר (לדוגמה: מניפולציה ידנית, בחירה בין שתי אופציות)
  • מתאים למשחק בישיבה
  • מצריך מיומנויות זכרון פשוטות