טיפול והדרכה ביתית למבוגרים לאחר נפילה

עם הגיל עולה הסיכון לנפילות, כתוצאה מהדרדרות כללית ואבדן היכולות של המערכת הנוירולוגית, מערכת שווי המשקל וכח השרירים. ככל שגילו של האדם מבוגר יותר, כך גם הסיכוי לנפילה ללא חבלה קטן יותר.
הסיכון המשמעותי ביותר הוא לשברים – בעיקר שברים בצוואר הירך, שורש כף יד וחוליות הגב. בנוסף קיים סיכון לחבלות ראש ולהדרדרות בריאותית כללית לאחר הנפילה, גם ללא שבר.

חשוב לטפל במהירות כדי למנוע התדרדרות

כאשר אדם צעיר ובריא נופל למשכב, הוא מאבד מכח השריר שלו, מהיכולות האירוביות ומהתפקוד הכללי. על אחת כמה כאשר מדובר באדם מבוגר בעל תפקוד מוגבל עוד טרם הנפילה.
הסכנה האמיתית בשכיבה במיטה היא הדרדרות בכל הפרמטרים, כך שהאדם שקם לבסוף מהמיטה הוא לא אותו אדם שנשכב בה כמה ימים או שבועות קודם לכן.

אדם מבוגר שלא מסוגל לשאת משקל על רגל אחת הוא גם מוגבל הרבה יותר מצעיר באותו המצב: המבוגר הצעיר יכול להסתדר בעזרת קביים, לצאת איתם מהבית ואפילו להשתמש בעזרתם במדרגות.
האדם המבוגר הטיפוסי, לא מסוגל לבצע כמה צעדים על רגל אחת, אפילו לא בעזרת הליכון, בגלל הירידה הכללית בכח השריר ושווי המשקל. הוא לא מסוגל לתפקד בסביבת הבית (רוב הבתים בהם חיים קשישים אינם מותאמים לכסאות גלגלים), על אחת כמה לא מסוגל לצאת מהבית – לרדת מדרכה, להכנס לרכב וכו'.

אחת הסיבות לכך שניתוחים אורטופדיים הם נפוצים בגיל המבוגר היא על מנת לאפשר נשיאת משקל מהירה לאחר הנפילה וחזרה מהירה לתפקוד, ובכך למנוע את ההשלכות המשניות של שכיבה במיטה עבור אותו מטופל.
עבור אדם מבוגר, אפילו כמה שבועות של מנוחה בשל נפילה, עלולים לדרדר את מצבו הבריאותי, עד כדי כך שבסופו של התהליך הוא יהיה חלש יותר, תפקודי פחות ואיכות חייו תפגע, ולו בגלל נפילה שהסתיימה ב"מכה יבשה".

מטופלים מבוגרים זקוקים ליחס אישי ואמפתיה

קשישים, בעיקר אלה החיים לבד, נתקלים באזלת היד של המערכת, ברופאים בעלי רצון טוב אך ממהרים מאוד ובאטימות מערכתית. נדרשת הרבה יותר עזרה והנחיה מאשר מספקים הגורמים הרפואיים – בכל הנוגע להתאמת אביזרי עזר, עזרה בבית, תנועתיות בזמן ההחלמה והתנהלות עם הכאב.

השירות שאני מציעה הוא ביקור בית אצל מטופל לאחר נפילה, התאמת אביזרי עזר והדרכה ראשונית למטופל ולמשפחה. הביקור הוא חד פעמי, במידה ומעוניינים ישנה אפשרות גם לטיפולי המשך.

אם יש לכם שאלות, תוכלו להתייעץ איתי בטלפון 050-7273128, ללא התחייבות.