טיפול בנעלי בית: למה אני עורכת ביקורי בית

מאז שהייתי ילדה אהבתי לבוא לאחרים. סבא וסבתא, חברים, שכנים. יש בכל בית ריח שונה, אוירה שונה, ומשחקים של אחרים שהם הרבה יותר מעניינים. כיום המקצוע שלי כרוך בביקורים אצל אחרים. זה התחיל "בדלת האחורית", כשעוד לא היתה לי קליניקה לטיפול. עם הזמן נוכחתי ביתרונות הרבים של הטיפול בילד בביתו, וכיום כשיש לי קליניקה, עדיין רוב המטופלים מבקשים שאגיע אליהם.

מטפלים רבים מוכנים להגיע עד הבית: מטפלים התפתחותיים כגון פיזיותרפיסטים, מרפאים/ות בעיסוק וקלינאי/ות תקשורת, מדקרים, מטפלים התנהגותיים ורבים אחרים. כאשר מטפלים בילד, יש הבדל גדול באופי המפגש כשהילד מגיע עד אלינו, או כשאנחנו מגיעים עד אליו.

אז כמובן שהיתרון הברור ביותר בביקור בית, הוא שהילד מרגיש בבית. הוא נינוח, מתנהג כרגיל ויכול לישון או לשחק עד הרגע שנגיע, או לאכול ארוחה מזינה וטובה רגע לפני הטיפול (ולפעמים גם באמצעו). כאשר מדובר בתינוקות, ההבדל בין תינוק רגוע ושבע לבין תינוק עצבני ורעב עשוי להיות ההבדל בין טיפול מועיל ומהנה לבין שעה קשה ולא מועילה עבור התינוק.

פיזיותרפיה בבית הילד - כל המשפחה מוזמנת

מרגישים בבית

הטיפול בתינוקות וילדים קורה דרך משחק ואינטראקציה. על מנת שהטיפול יהיה מועיל עלי להצטרף לעולמו של הילד, להתיידד איתו, למצוא מה מדבר אליו.

כאשר הטיפול מתרחש במסגרת הבית, קל הרבה יותר לילדים (ובפרט לקטנים שבהם) לשתף אותי במשחק ולקבל את נוכחותי. ילד שנזקק לשלוש פגישות היכרות בקליניקה עד שייתן בי אמון, עשוי להסתפק בפגישה אחת או חצי פגישה (ויש ילדים שיספיקו להם שלושים שניות) עד שיגיע לאותה רמה של הדדיות, כשהוא נמצא בבית. הורים שילדיהם "מתחממים לאט" יוכלו להעיד שברגע שהילד מקבל אותי ומבין את הסיטואציה, הטיפול מתקדם הרבה יותר מהר.

עניין של דקויות

משפחה זה עניין מורכב. יחסים בין האחים, שגרת הבית והנפשות הפועלות שונים מאוד ממשפחה למשפחה. כאשר אני נכנסת לתוך מרקם משפחתי אני אורחת לרגע, ומתפקידי כמומחית בהתפתחות הילד לשים לב גם להרגלי הבית, ולהתאים אותם לצרכי הילד והמשפחה.

פעמים רבות אני מבחינה בפרטים שעשויים לשפר את תפקודו של התינוק. זה יכול להיות בהתייחסות לתנוחת ואופן האכילה, לארגון הצעצועים באופן שיעודד את ההתפתחות, או אפילו שינוי קטן בארגון הרהיטים שיאפשר לפעוט להיעזר בהם באופן חדש לחלוטין.

מה, אין כדור פיזיו?

כאשר אני באה, אני לא מביאה איתי ציוד רב. לפעמים אשלוף מהתיק בובה, בלון או מדבקה, אבל תשמחו לגלות שיש לכם בבית הכל. כדור המשחק יכול לשמש בקלות ככדור פיזיותרפיה, מסעד ומשענות הספה משתלבות נהדר בתרגילי עמידה וישיבה, ומרגלי ההורה אפשר להתקין בקלות ובמהירות גם מגלשה. הליכון הוא כמובן כסא, בימבה או שולחן הקפה.

יש בתרגול עם החפצים היומיומיים תועלת רבה עבור הפעוט, כיון שהם שם כל הזמן. ואם הוא נהנה דווקא מדחיפת קופסת הקרטון של המיקסר החדש שלכם, תוכלו להשאיר דווקא את הקופסה הזו זמינה ומזמינה במרכז הסלון לשבוע – שבועיים, ולראות תוצאות. טיפול התפתחותי יעיל הוא טיפול שחוזרים על תוצאותיו במשך השבוע שאחריו, כמה שיותר פעמים.

באווירה ביתית הטיפול הרבה יותר נעים לכולם

אפשר גם בפארק

טיפול פיזיותרפיה מתבסס על עקרון ה participation – ההשתתפות בסביבת החיים הטבעית. לא מספיק שהפעוט או הילד רכשו את המיומנות ב"תנאי מעבדה", עכשיו צריך לנסות אותם גם "על רטוב". כלומר: אם הפעוט יודע ללכת בתמיכה של הליכון בחדר הפיזיותרפיה, הוא לאו דווקא יודע ללכת עם ההליכון בחצר הגן על המשטח המרוצף באותה מידה.

הטיפולים הביתיים יוצאים לפעמים החוצה לגן השעשועים, לחצר של סבתא או למשפחתון. כל סביבה שתקדם את התינוק והיא בעלת משמעות בשבילו, היא סביבה טיפולית נהדרת.

אין לי בוקר פנוי, אני עובדת משרה מלאה

יתרון נוסף של הטיפול במסגרת החינוכית – גן או משפחתון, היא השעה. הילד יכול לקבל את הטיפול בבוקר, כאשר הוא עירני, פעיל ומשתף פעולה, בעוד שההורה לא מפסיד יום עבודה. אפשרות כזו מתאימה לילדים שמשתפים פעולה ללא נוכחות ההורים, ומותנית בהסכמת מנהל/ת המוסד החינוכי. מניסיוני, הילדים מגיעים לתוצאות הרבה יותר מרשימות ומהירות כאשר הטיפול מתבצע בבוקר.

אפשר להשאיר את הסיר על האש

אמא היא יצור מופלא, מסוגלת לבצע שש משימות בו זמנית. היא חייבת לחשוב כמה צעדים קדימה, על מנת ששגרת הבית תתקיים בנינוחות. הטיפול בבית הוא נוח גם בפן הטכני, ויש משפחות שעבורן כל דקה שווה זהב.
בזמן טיפול ביתי אין צורך "למצוא סידור" לאחים, הם מוזמנים לקחת חלק פעיל בטיפול או להמשיך בשגרת המשחק. אפשר להעמיד גם סיר על הגז, לקפל כביסה או לנצל את הזמן לקפה של אחה"צ. ההגעה הביתה חוסכת את זמן הנסיעה, חניה והתארגנות ומאפשרת גם למשפחות שאינן בעלות רכב או אמהות שלא נוהגות ליהנות מהשירות.

התרגול כמשחק עוזר לשיתוף פעולה וחזרה עליו בשעות הפנאי

ובנימה אישית ומקצועית, אנא הקפידו שמי שמטפל בילדיכם הוא לא רק נעים וזמין, אלא בעל מקצוע טיפולי מוסמך ומוכר ע"י משרד הבריאות, אל תתביישו לשאול שאלות ולבקש תעודות. טיפול אצל המטפל הלא נכון עלול לגרום נזק, ולבזבז זמן יקר בהתפתחותו של ילדיכם.